Wycieczka do Oświęcimia i Goczałkowic Zdroju

27.04.2022 r.  odbyła się wycieczka do Oświęcimia i Goczałkowic Zdroju, w której wzięli udział uczniowie  klas: VII i VIII  pod opieką: pani  Ingi Lubczańskiej,  pani Beaty Sikory oraz  pani Beaty Dwojak.

Wyjechaliśmy o godzinie 7.30, o godzinie 10.00 dotarliśmy do Oświęcimia, w którym znajdował się niemiecki zespół obozów koncentracyjnych i obozów zagłady. Zostaliśmy podzieleni na dwie grupy. Przywitaliśmy się z przewodnikami. Następnie nastąpiło zwiedzanie obozu Auschwitz . Wejście do obozu otwierała brama, na której widniał napis: „Arbeit macht frei”, czyli „Praca czyni wolnym”. W rzeczywistości jednak tak nie było. Ten, kto przekroczył próg tej bramy, nie miał szans na wolność, czekała go tam jedynie śmierć i wszelkiego rodzaju tortury…

Zwiedzanie obozu zaczęliśmy od budynków, w których znajdowały się liczne zdjęcia tego miejsca z czasów wojny. Mogliśmy tam także zobaczyć pozostałe po więźniach rzeczy osobiste, takie jak: okulary, buty, walizki, przedmioty codziennego użytku, ich zdjęcia oraz pomieszczenia, w których zmuszeni byli mieszkać. Zwiedziliśmy też blok 11. zwany „blokiem śmierci”, który był centralnym aresztem obozowym. To tutaj, w bunkrze głodowym, zginął ojciec Maksymilian Kolbe, a na dziedzińcu pod ścianą straceń Niemcy rozstrzelali kilka tysięcy więźniów, również Polaków. Tam oddaliśmy hołd zamordowanym, zapalając znicz.

Następnie przejechaliśmy do muzeum Birkenau w Brzezince. Wejście do niego stanowiła ogromna brama wjazdowa, przez którą kiedyś przejeżdżały pociągi przywożące więźniów z całej Europy. Na terenie tego obozu mieliśmy możliwość zobaczyć pozostałości po barakach mieszkalnych. Poznaliśmy także warunki, w jakich musieli żyć więźniowie, głównie dzieci.

W godzinach popołudniowych udaliśmy się do Goczałkowic Zdroju, gdzie znajdują się piękne  Ogrody Kapiasów, założone w  1979 roku.  Mogliśmy zachwycać się  roślinnością i architekturą ogrodową z całego świata. Stawy, ławeczki, punkty widokowe, kąciki roślinne, altany, fontanny, labirynt roślinny, skalniaki oraz wrzosowiska, to wszystko było w zasięgu naszego wzroku. W tak krótkim czasie zwiedziliśmy różnorodne ogrody: wiejski, romantyczny, angielski, sensoryczny oraz ogrody wg pór roku.

Tej wycieczki na pewno nie zapomnimy. Dawny niemiecki obóz koncentracyjny  pozwolił przynajmniej częściowo wyobrazić sobie skalę Holokaustu. Była to niesamowita lekcja historii i patriotyzmu. Natomiast druga część wycieczki przypomniała nam, że warto podziwiać piękno otaczającej nas przyrody i cieszyć się z obecności drugiego człowieka.