Lekcja geografii, historii i języka polskiego w terenie -wycieczka w Góry Świętokrzyskie w ramach projektu “Poznaj Polskę”

10 listopada 2021r. wyruszyliśmy autokarem  wraz z opiekunkami p. Ingą Lubczańską, p. Elżbietą Knapik, p. Beatą Dwojak i  p. Beatą Sikorą  na niezapomnianą wycieczkę w rejon Gór Świętokrzyskich. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Oblęgorka, gdzie w  pięknym pałacyku znajduje się Muzeum Henryka Sienkiewicza,. Po muzeum oprowadziła nas bardzo miła Pani przewodnik, która pokazała nam  ciekawe życie wybitnego pisarza oraz opowiedziała także o jego niesłychanych osiągnięciach dla polskiej literatury pięknej. Zwiedziliśmy gabinet twórcy, salon, jadalnię, palarnię.  Zobaczyliśmy galerię portretów rodzinnych, kolekcję broni bliskowschodniej i afrykańskiej, trofea myśliwskie oraz dary jubileuszowe. Spacer po tak pięknych wnętrzach przybliżył nam postać laureata Literackiej Nagrody Nobla oraz epokę, w której żył i tworzył Henryk Sienkiewicz.

Następną atrakcją był zamek królewski z przełomu XIII i XIV wieku w Chęcinach, który usadowiony jest na ok.400 m n.p.m. Widok z zamku na miasto  jest fantastyczny. Z wieży, na którą mieliśmy okazję wejść, mogliśmy podziwiać zjawiskową panoramę okolic gór. Pan przewodnik opowiedział nam o jakże bujnej historii oraz o roli miasta Chęciny w średniowieczu. Zwiedziliśmy  kaplicę zamkową, skarbiec, zobaczyliśmy także głęboką na ok. 100 m studnię, wykutą w skale, sięgającą prawdopodobnie poniżej doliny chęcińskiej. Zmierzyliśmy się także ze zbroją rycerską a  niektórzy dali się zakuć w dyby czy zamknąć w klatce.

Po  średniowiecznej twierdzy przyszedł czas na obiad w restauracji.  Zaserwowano nam typowe dania dla kuchni polskiej. Posiłek był królewski.

Zwiedzanie zakończyliśmy w rezerwacie przyrody Kadzielnia, unikatowym kamieniołomie. Znajduje się tu największe nagromadzenie jaskiń i schronisk skalnych w regionie. Kadzielnia to także najpiękniej położony amfiteatr w Polsce, mogący pomieścić ok.5 tys widzów, służy za miejsce dla rozrywki. To bardzo malownicza okolica, która robi wrażenie na zwiedzających.

Wycieczka była ciekawa i przyjemna. Jak na tę porę roku mieliśmy bardzo ładną,  słoneczną pogodę i rześkie, czyste powietrze. Z wycieczki zostaną wspomnienia, zakupione pamiątki i zdjęcia.